Hundraårig klassiker i lyxutförande
Bonnier Carlsen utkommer med en jubileumsutgåva av Elsa Beskows bilderbok Pelles nya kläder, som första gången publicerades för hundra år sedan.
Det är en finare utgåva med nyrestaurerade bilder, extra fint papper och ett vackert omslag med tygrygg. Nu lyser Elsa Beskows bilder lika klart som när boken kom ut 1912!
Pelle har vuxit ur sina kläder och behöver nya. Tack vare fårets ull, hjälp från farmor och mormor, målarens färg och skräddarens nål och tråd får Pelle en ny söndagskostym. Läsaren följer Pelle på vägen och upplever samtidigt en resa genom svenskt bondesamhälle och en svunnen tid.
Elsa Beskow debuterade som författare 1897. Hennes tidlösa sagor har fängslat generationer av barn. Pelles nya kläder utkom för första gången 1912.
Mer om bilderboken Pelles nya kläder
I Pelles nya kläder provar Elsa Beskow en ny genre, den pedagogiska bilderboken i vardagsmiljö utan sagoinramning. Med sin hyllning till självhushållet och sin tilltro till barnets förmåga är den samtidigt tidstypisk och tidlös. I Pelles nya kläder lär sig Pelle hur en kostym kommer till. Han arbetar för den och kostymen är hans lön.
En höjdpunkt nås i näst sista bilden där Mäster Skräddare stolt räcker fram den färdiga kostymen åt Pelle på själva lördagkväll när Pelle och de mindre barnen burit in ved. Arbetsveckan är slut, arbetet fullgjort.
Pelles nya kläder idealiserar arbetet i det gamla, nästan kontantlösa bondesamhället. Berättartekniskt är historien enkelt sammansatt. Pelle vandrar som i en gammal ramsa från den ena till den andra för att få hjälp, och persongalleriet begränsas till dem som behövs i arbetet.
Konstnärligt betecknar boken en återgång till Beskows ytstil före Tomtebobarnen 1910; teckningen spelar en huvudroll, ytan dominerar.
Trots att Pelles nya kläder består mer av bilder än av text, saknas här det sagoseende som brukar känneteckna Elsa Beskows bilderböcker. Det kan hända att den tidigare negativa trolldiskussionen (efter Tomtebobarnen) i tidningen hade påverkat henne, så att hon ville hålla sig strikt till verklighet som somliga ansåg vara tillräckligt spännande för barnen. Hon ville inte utmana kritiken.
Elsa Beskow kom att inspireras av väninnan, ”barnbokskonstnärinnan” Ottilia Adelborgs stora intresse för hemslöjd och hembygdsvård – det vill säga hantverket. Pelles nya kläder fick en starkare prägel av nationalromantik än någon annan av hennes bilderböcker. Några av motiven har Elsa Beskow funnit i Gagnef i Dalarna där hon besökte Ottilia Adelborg. Till exempel ritade hon i Gagnefs Minnesstuga Pelles farmor, som kardar ull vid den öppna spisen.
Elsa Beskow hade också andra inspirationskällor. Lacroixs sammanställning av medeltida konst har satt spår även i Pelles nya kläder. De medeltida bildernas rumsbildning, som gör att man kan se både utomhus- och inomhusperspektiv på samma gång, har Beskow utnyttjat på fantasifullt sätt. Här finns mycket för ögat att upptäcka. Till exempel uppslaget som visar dels hur Pelle är ute och vallar mormors kor på ängen, dels hur mormor under tiden spinner Pelles garn inne i stugan. Men redan på omslaget ser vi Pelle ta på sig sina blå byxor inomhus medan lammet står utanför och tittar på.
Ottilia Adelborg skrev till Elsa Beskow om boken:
Jag måste genast skriva vad jag tycker om din bok. Den är full av liv och full av färg, och full av allt som barn tycker om och förstår. Den gör sig utmärkt i bok, mycket bättre än som lösa blad. /…./ Den är ljus och glad, som ett ungt, gott samvete.
Sammandraget bygger på följande källor:
En bilderbokshistoria svenska bilderböcker 1900-1930 av Ulla Bergstrand
Solägget. Fantasi och verklighet i Elsa Beskows konst av Stina Hammar